چرا باتری مک بوک من شارژ نمی گردد؟

به گزارش آوای وحش، شارژر مک بوک خود را به برق وصل نموده اید ولی باتری آن شارژ نمی گردد؟ در این زمینه می توان چندین علت را بیان کرد که در زمینه شارژ نشدن باتری مک بوک اثرگذار هستند. در ادامه به تعدادی از مهم ترین دلایل مربوط به این مشکل می پردازیم.

چرا باتری مک بوک من شارژ نمی گردد؟

مشکل Optimized Charging

Optimized Charging یکی از قابلیت های مک های نو است که برای افزایش عمر باتری مورد استفاده قرار می گیرد. این همان قابلیتی است که این روزها بسیاری از گوشی های نو هم از آن بهره می برند. به زبان ساده اگر تقریبا هر شب مک بوک را به شارژر وصل می کنید و ساعت 8 صبح آن را از برق بیرون می کشید، این قابلیت الگوی مصرف و شارژ را یاد می گیرد. بنابراین اگر مثلا ساعت 5 صبح اتصال شارژر را قطع کنید، مقدار شارژ باتری مک بوک شما 80 درصد خواهد بود.

همانطور که احتمالا می دانید، اگر باتری های لیتیومی مدت زیادی متصل به برق باشند و مقدار شارژ باتری هم در حد 100 درصد قرار بگیرد، این موضوع به باتری موردنظر فشار وارد می نماید و عمر مفید آن را کاهش می دهد. به همین خاطر اپل برای مک بوک های خود قابلیت Optimized Charging را ارائه داده تا با این کار، باتری های موردنظر عمر مفید بیشتری پیدا نمایند.

به همین خاطر اگر می بینید باتری مک بوک شما بیشتر از 80 درصد شارژ نمی گردد، می توانید راهی قسمت Battery در بخش تنظیمات این سیستم عامل شوید و مشخصه Optimized Charging را غیرفعال کنید. اما در کل بهتر است این قابلیت را فعال نگه دارید زیرا در کل تاثیر زیادی در افزایش عمر باتری دارد.

وصل نبودن شارژر

گاهی اوقات با اینکه شارژر را به برق وصل نموده اید، اما باتری مک بوک شما شارژ نمی گردد. طبیعتا در چنین شرایطی، سناریوهای زیادی در فکر شما شکل می گیرد. اما در بعضی موارد، حل این مشکل از آنچه که فکر می کنید ساده تر است. مثلا ممکن است این شارژر را به یک سیم سیار وصل نموده باشید و این سیم سیار مشکل داشته باشد یا حتی به درستی به پریز اصلی وصل نشده باشد.

بعلاوه اگر مک بوک شما برای شارژ از پورت مگ سیف استفاده می نماید، پس در سر کابل می توانید یک چراغ LED مشاهده کنید. اگر این چراغ سبز رنگ باشد، این یعنی باتری مک بوک پر شده است. زرد بودن این چراغ هم به معنای شارژ شدن باتری مک بوک است. اگر هم چراغ به حالت چشمک زدن در بیاید، این یعنی شارژر یا مک مشکل دارد که باید آنالیز های بیشتری انجام دهید.

مگ سیف یا USB-C

فارغ از اینکه مک بوک شما از پورت مگ سیف بهره می برد یا USB-C، از اتصال درست کابل به مک بوک خود مطمئن شوید. این موضوع به خصوص برای مگ سیف اهمیت بیشتری دارد زیرا گاهی اوقات کاربران به درستی این کابل را به پورت شارژ وصل نمی نمایند و در نتیجه فقط تعدادی از پین ها به سر کابل وصل می شوند.

در کل به لطف ویژگی طراحی پورت USB-C و مگ سیف، جهت صحیحی برای وصل کردن کابل به پورت وجود ندارد و فقط باید مطمئن شوید که این کابل به طور کامل به پورت شارژ مک بوک وصل شده است. از سوی دیگر اگر از شارژری استفاده می کنید که کابل آن قابل جدا شدن هست، همواره به وصل بودن کابل موردنظر هم دقت کنید چون شاید به درستی وصل نشده و در نتیجه باتری مک بوک شارژ نخواهد شد.

تمیز نبودن پورت و کانکتور

در مقایسه با پورت USB-C، پورت مگ سیف مقدار بسیار بزرگ تری دارد و این یعنی در این پورت ممکن است پرز و گرد و خاک زیادی جمع گردد که این موضوع ممکن است جلوی برقراری ارتباط بین کابل و پورت شارژ مک بوک را بگیرد. برای تمیز کردن پورت، می توانید از یک برس نرم یا خلال دندان چوبی استفاده کنید و به هیچ عنوان از فلز بهره نبرید زیرا ممکن است به پین ها آسیب برسد. همین کار را می توانید برای کانکتور کابل شارژ هم انجام دهید که قبل از تمیز کردن کانکتور کابل شارژ، بهتر است آن را از برق جدا کنید. مک بوک هایی که به وسیله USB-C شارژ می شوند، کمتر در معرض این مشکل قرار می گیرند اما در هر صورت برای پورت USB-C هم بعد از ماه ها استفاده ممکن است با این مشکل روبرو شوید.

آسیب تماشا شارژر یا کابل

کابل ها قرار نیست برای همواره دوام داشته باشند و یک کابل فرسوده می تواند برای لپ تاپ خطرناک باشد. در برترین حالت، یک کابل به شدت آسیب دیده نمی تواند برق را منتقل کند و در نتیجه باتری مک بوک شما شارژ نخواهد شد. از سوی دیگر، گاهی اوقات نمی توان به راحتی کابل آسیب دیده را تشخیص داد.

به همین خاطر اگر باتری مک بوک شما شارژ نمی گردد و موارد قبلی را آنالیز نموده اید، ببینید که آیا شارژر و کابل سالم هستند یا نه. بسیاری از مک بوک ها با شارژرهایی عرضه می شوند که رابط مربوط به اتصال به پریز برق آن ها، قابل تعویض است. همین رابط می تواند شل گردد یا حتی آسیب ببیند. به همین خاطر به رابط شارژر هم دقت داشته باشید. بعد از اینکه از مشکل کابل یا شارژر مطمئن شدید، طبیعتا باید آن را تعویض کنید.

استفاده از شارژر مناسب

اگر در مکانی که چند مک بوک وجود دارد از مک بوک خود استفاده می کنید، ممکن است اشتباها از شارژر اشتباهی استفاده کنید. گاهی اوقات چند ساعت متوجه اشتباه خود می شوید. مثلا فرض کنید شارژر مخصوص مک بوک ایر M2 را به مک بوک پرو M2 مکس وصل نموده اید و بعد از چند ساعت استفاده، با ارور کم بودن مقدار شارژ باتری روبرو می شوید. این در حالی است که اگر مک بوک ایر را به شارژر قدرتمندتری وصل کنید، با چنین مسئله ای روبرو نخواهید شد.

با توجه به اینکه مک بوک های نو از پورت شارژ مگ سیف بهره می برند، همین موضوع کاربران زیادی را به اشتباه می اندازد و به همین خاطر از استفاده از شارژر درست مطمئن شوید.

ریستارت کردن مک بوک

در خصوص بسیاری از مسائل کامپیوترها، معمولا همان ابتدا ریستارت کردن سیستم پیشنهاد می گردد. در این مورد هم توصیه می کنیم این راه چاره را امتحان کنید. البته این کار را زمانی می توانید انجام دهید که باتری مک بوک مقداری شارژ دارد و شاید همین کار، مشکل عدم شارژ باتری لپ تاپ را که به علت باگ های موقتی به وجود آمده، رفع کند.

مسائل ناشی از دمای بالا

همانطور که احتمالا می دانید، باتری دشمن اصلی باتری های لیتیومی محسوب می گردد. در نتیجه اگر با مک بوک خود در حال اجرا کارهای سنگینی هستید و همین کار دمای بدنه را به طور قابل توجهی افزایش داده، ممکن است به همین علت فرایند شارژ باتری مک بوک متوقف گردد. در نتیجه در چنین شرایطی، صبر کنید تا دمای بدنه لپ تاپ کاهش پیدا کند و سپس بار دیگر مک بوک را به شارژر وصل کنید.

تعویض شارژر و کابل

اگر با وجود امتحان کردن تمام راه چارهها این مشکل همچنان پابرجا است، پس بهتر است شارژ کردن مک بوک را با شارژر و کابل متفاوتی هم امتحان کنید. طبیعتا در چنین شرایطی اگر بتوانید از شارژر و کابل مک بوک اطرافیان یا دوستان خود استفاده کنید، کار شما راحت تر خواهد بود.

خراب بودن باتری

در نهایت باید بگوییم که ممکن است مشکل اصلی، مربوط به خود باتری باشد. باتری لپ تاپ قرار نیست برای همواره دوام بیاورد و به همین خاطر در این شرایط باید باتری مک بوک را تعویض کنید. اگر کمی زمینه فنی دارید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید و در غیر این صورت باید به مراکز تعمیر بروید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 7 آذر 1402 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1620

به "چرا باتری مک بوک من شارژ نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باتری مک بوک من شارژ نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید